U bent hier
Wat doen bij hittegolf en ozonalarm?

Periodes met hoge temperaturen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Hoge temperaturen kunnen ook gepaard gaan met veel ozon in de lucht. Vermijd dus zware inspanningen overdag. Je kan nog veel meer doen om af te koelen. Lees onze tips.

Zwaar werk of sporten doe je bij echt warm weer en ozonalarm best vroeg in de ochtend of laat 's avonds. Pas je voeding aan en drink veel water. Ook kinderen moeten meer drinken omdat ze sneller uitdrogen. Het huis houd je koel door alle ramen en deuren dicht te houden. Meer weten? Verder lezen!

Hoe ontstaat ozon?

Het hele jaar door komen vervuilende gassen van het wegverkeer, van verwarmingsinstallaties, van de industrie, … in de lucht terecht . Als de zon op warme dagen op deze gassen schijnt, wordt er ozon gevormd.

Is ozon schadelijk?

Hoog boven het aardoppervlak is de ozonlaag nuttig omdat ze schadelijke zonnestralen tegenhoudt. Maar de ozon die vlak boven de grond hangt is schadelijk voor onze gezondheid. Wanneer er per uur gemiddeld 180 microgram ozon per kubieke meter lucht gemeten wordt, volgt een inlichting aan de bevolking. Bij een piek van 240 microgram wordt de alarmdrempel overschreden.

Ozon is dus schadelijk: het gaat om een zeer agressief gas dat de slijmvliezen beschadigt. Het dringt door tot diep in de longen en veroorzaakt er lokale ontstekingsverschijnselen. Ozon maakt de luchtwegen gevoeliger voor allergenen, wat kan leiden tot astma-aanvallen.

Mogelijke klachten bij blootstelling aan te hoge ozongehaltes zijn:

  • geïrriteerde ogen
  • prikkende neus en keel
  • droge hoest, piepende ademhaling, kortademigheid en een gevoel van ademnood
  • pijn in de borstkas
  • hoofdpijn
  • astma-aanvallen

Tips: wat te doen bij ozon en hitte?

  • Pas je voeding aan: eet voedsel met veel water er in (groenten, fruit, koude soepen,…) en drink voldoende water met minerale zouten (mineraal water, koude bouillon,…)
  • Laat kinderen meer WATER drinken! Kinderen drogen sneller uit dan volwassenen, laat ze dus meer drinken; in deze brochure van de overheid vind je terug hoeveel kinderen en baby's bij warme temperaturen moeten drinken.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken - dranken met extra mineralen en zouten kunnen dienen als aanvulling op water
  • Blijf binnen, vooral bij ozonpieken, omdat de ozonconcentratie de helft lager is dan buiten
  • Hou ramen, gordijnen, zonnewering en rolluiken dicht gedurende de dag en verlucht ’s nachts wanneer de temperatuur gedaald is
  • Blijf in de schaduw en zoek koele plaatsen op
  • Verricht zware inspanningen bij voorkeur ’s morgensvroeg of ’s avonds na 20 uur
  • Bescherm kinderen tegen de zon (hoedje, T-shirt, zonnecrème met hoge beschermingsfactor 30 of zelfs 50)
  • Laat nooit iemand (geen mens noch dier!) achter in een stilstaand voertuig, ook niet voor heel even
  • Draag lichte kledij (met een lichte kleur) om de verdamping op de huid te vertragen
  • Bescherm je huid tegen een zonnesteek en zonnebrand: gebruik hiervoor een beschermende zonnecrème met hoge beschermingsfactor
  • Probeer in geval van extreme hitte geen lange trajecten af te leggen tussen 11 en 17 uur; volg de verkeerssituatie via de radio en zorg voor voldoende eten en drinken in de wagen in geval van file.
  • Raadpleeg een dokter als je vermoedt dat je kinderen uitdrogen of als je last hebt van lichamelijke ongemakken.

Meer info?

Wil je meer weten over wat je moet doen bij hitte- en ozonalarm? Vraag je je af welke symptomen op een hitteslag of zonnesteek wijzen? De website van het Agentschap Zorg & Gezondheid heeft alle info gebundeld, ook in een aantal interessante brochures die je op de website kunt downloaden.

© Hulpverleningszone Zuid-West Limburg Home Privacy en voorwaarden Extranet Shop Contact Website by Brainlane