U bent hier
Drie nieuwe hoogwerkers aangekomen!

De hoogwerkers op vrachtwagen zijn aangekomen. Een eerst groep van collega’s kreeg ook al een opleiding met deze nieuwe voertuigen. Ze zijn vooral aangekocht om in te zetten bij interventies die te maken hebben met stormweer zoals zaagwerken op hoogte. Bij wespenverdelgingen komt dit voertuig ook van pas. De hoogwerkers zijn niet bedoeld om in te zetten bij brand of evacuaties op hoogte.

“Al geruime tijd stelden we vast dat bij stormweer het aantal interventies waarvoor een hoogwerker nodig is vrij hoog ligt,” legt kapitein Vliegen uit. “Op die momenten zijn er altijd hoogwerkers tekort. Ook kunnen wij op dat moment niet al onze ladderwagens binnen de zone inzetten omdat er ook voertuigen beschikbaar moeten zijn voor andere dringende interventies…”

Omdat de laatste jaren de aankoopprijs van ladderwagens met bijna 30% steeg, was het geen optie om zomaar extra voertuigen aan te kopen. Wouter: “Om toch extra hoogwerkers te kunnen aanschaffen, zijn wij op de particuliere markt gaan kijken naar mogelijke alternatieven met een voordeligere prijs. Eind 2024 heeft ons bestuur de goedkeuring gegeven om 3 nieuwe hoogwerkers aan te kopen bij de firma Maes hoogwerkers. Op donderdag 23 oktober 2025 konden we deze voertuigen in ontvangst nemen.”

Rijbewijs C

Marc: “Het voertuig waarop de hoogwerker gemonteerd staat, is van het merk Iveco, type Daily (5 ton), geleverd door Cammaert Trucks. Je hebt dus een rijbewijs C nodig om ermee te mogen rijden. De hoogwerker zelf is van het merk Multitel, type MT204. De Antwerpse firma Maes zorgde voor de levering en de opleiding.” De totale kostprijs van 1 voertuig bedraag € 207.330,35 incl. btw.

Extra aandacht en goede communicatie

Wouter: “We kozen voor een eenvoudig gestandaardiseerd systeem. Dat wil zeggen dat dit voertuig niet beschikt over alle veiligheden zoals beschikbaar in onze ladderwagens. Zo is enkel de cabine beveiligd tegen aanstoten. Dit wil dus zeggen dat de hoogwerker zelf tegen de extra gemonteerde bakken kan stoten. Als bedienaar moet je daarom extra aandachtig zijn bij obstakels. Een goede en duidelijke communicatie met de mensen op de grond is dus cruciaal.”

Reikwijdte en belasting

“De cabine biedt plaats aan de chauffeur en 1 passagier. Verder zijn er 2 kasten voorzien voor gereedschap. De werkhoogte van dit voertuig is ongeveer 20,5 meter en de horizontale reikwijdte bij een belasting van 80 kg bedraagt 12 meter - op een hoogte van 10 meter.”

“De korf biedt plaats aan 2 personen en heeft een maximale belasting van 300 kg. Verder is het mogelijk om een stroomgroep aan te sluiten zodat je in de korf elektriciteit hebt. Het voertuig is verder ook voorzien van de nodige zwaailichten, sirene, traffic advisor en werkverlichting,” vult Marc verder aan.

“Ook is het koetswerk van de cabine voorzien van de Battenburg striping. Er zijn zaklampen en valharnassen aanwezig en verder voorzien we nog een tablet en bekijken we welke uitrusting we als ‘vast’ zullen monteren.”

Voor werken op hoogte, niet bij brand of evacuatie

“Deze ‘kleine’ hoogwerkers zullen we inzetten voor allerlei opdrachten, zoals stormschade, zaagwerken op hoogte, wespenverdelging, ... Maar deze hoogwerkers zijn zeker niét bedoeld voor brandbestrijding of evacuaties van personen, bv. bijstand ziekenwagen. Daar moeten we met zijn allen goed over waken.”

Veilig en stabiel

Een aantal collega’s van de posten Hasselt, Beringen en Sint-Truiden hebben al een eerste opleiding achter de rug. Daarin staat een veilige en efficiënte bediening van de hoogwerkers centraal, met extra aandacht voor de stabiliteit en de stempeldruk van het voertuig en het gebruik van persoonlijke valbeveiliging.

De standplaatsen van de hoogwerkers zijn Beringen, Hasselt en Sint-Truiden.

    © Hulpverleningszone Zuid-West Limburg Home Privacy Extranet Shop Vacatures Contact Website by Brainlane