U bent hier
Warm? Drink voldoende water!

Het weer is behoorlijk warm? Dan wil je liever dicht bij de ventilator blijven. Maar daar houdt jouw werkgever of je trainingsschema geen rekening mee. Moet je intensieve fysieke inspanningen doen en kun je er echt niet onder uit? Neem je voorzorgen: drink veel water om niet uit te drogen!

Tijdens een periode met hoge temperaturen is de kans dat je gedehydrateerd raakt tijdens een interventie of oefening groter. Als brandweer(m/v) je interventiekledij niet aantrekken is geen optie bij een oproep. Topsporters of mensen met een fysiek zwaardere job kunnen ook niet onder de inspanningen uit. Maar je kan wel wat doen om oververhitting en dehydratatie tegen te gaan.

De collega’s van brandweer Zone Rand gingen tips rapen bij de arbeidsgeneesheren van Idewe, Provikmo en Mensura. ‘Water’ is het sleutelwoord, daarover zijn de artsen unaniem. “Drink voldoende water en drink op tijd.”

Tips bij zomerse temperaturen

Vóór een zware fysieke inspanning:

  • Drink minstens 1,5 liter water per dag. Wacht niet met drinken tot je dorst hebt. Dorst wijst al op enige vorm van dehydratatie of uitdroging. Vermijd alcohol en cafeïne houdende dranken
  • Eet voldoende en gevarieerd om je vocht- en zoutbalans op peil te houden
  • Drink een half uur voor een inspanning ongeveer 250 à 500 ml water. Een interventie voor brandweer of politie kan je niet voorspellen natuurlijk, maar oefeningen wel of vaste fysieke taken wel!

Tijdens een zware fysieke inspanning:

  • Drink voldoende water. Je moet 300 à 600 ml per keer drinken om voldoende op te nemen. Het water is best lauw (10 à 15°C)
  • Vermijd onnodige fysieke activiteit (bv. lopen als dat niet nodig is)
  • Voer zwaar werk samen uit en los elkaar voldoende af
  • Let op je collega’s. Hoofdpijn, spierkrampen en misselijkheid kunnen op oververhitting wijzen

Ná een een zware fysieke inspanning:

  • Verwijder of open je interventie- of beschermende kledij pas in een veilige omgeving
  • Blijf zoveel mogelijk in de schaduw
  • Drink voldoende water
  • Koel extra af door je onderarmen in water onder te dompelen
  • Wees eerlijk over hoe je je voelt
  • Neem voldoende rust

"Water, water en de rest komt later." Dit motto geldt bij brandwonden maar dus ook bij fysieke inspanningen tijdens een hittegolf of uitzonderlijk warme temperaturen.
Toch drink je maar beter niet meer dan 1 liter water per uur. Het lichaam is niet in staat om meer water op te nemen. Je loopt dan kans op watervergiftiging.
Verder… geniet vooral van de zomer zolang die hier in België duurt.

Bron: Brandweer Zone Rand

Warm? Drink voldoende water! Lieven Samyn - Het Laatste Nieuws
Meer nieuws
© Hulpverleningszone Zuid-West Limburg Home Privacy en voorwaarden Extranet Shop Contact Website by Brainlane